1.4 Rancangan
Pengajaran Harian
Mata Pelajaran : Bahasa Melayu
Kelas : 2 Cemerlang
Tarikh : 17 JULAI 2011
Hari : Rabu
Masa : 11.30 pagi hingga 12.30 tengah
hari
Bil. Murid : 4 orang
Tajuk : Benda Di Sekeliling Kita
Kumpulan
|
Cemerlang
|
Nama Murid
|
1. Mohd Yusof
2.Noraliana
3. Rozei Nazirah
4.
Mohd. Isma Danial
|
Kemahiran
|
Perkataan
KVKV
|
Objektif
-Pada akhir
pengajaran
dan
pembelajaran
murid
dapat
|
-Menulis suku kata
awalan atau akhiran yang tertinggal berdasarkan gambar.
- Mengeja dan
membatang
sekurang-kurangnya
lima
perkataan KVKV
dengan
betul.
|
Pengetahuan
Sedia Ada
|
- Murid sudah
mempelajari kemahiran KVKV
dalam
sesi pembelajaran terdahulu.
|
Bahan
Bantu
Mengajar
|
1. Lembaran kerja
1.(suku kata awal)
2.
Lembaran kerja 2. (suku kata akhir)
3. Lembaran kerja
3.(suku kata awal)
4. Lembaran kerja 4
(suku kata akhir)
5.
Permainan berunsur pendidikan – Jigsaw Puzzle (Dam Ular)
|
Isi Pelajaran
|
Cemerlang
|
|
Set Induksi
(5 minit)
|
Guru merangsang
murid mengenai keadaan di persekitaran kelas.
Rangsangan guru :
1. Namakan benda
yang kamu lihat dalam kelas?
Jawapan jangkaan
murid :
1. paku.
2. raga
3. Lori
4. guru
5.roda
6.peti
7.dadu
8.biji
-
Guru mengaitkan aktiviti dengan isi pelajaran pada hari ini.
|
|
Langkah 1
(15 minit)
|
Permainan
- Guru menerangkan
cara
permainan.
- Murid dikehendaki
mencantumkan jigsaw
puzzle
menjadi sebuah Dam
Ular.
- Dadu akan
dilontar. Buah murid
akan bergerak di
atas dam
mengikut jumlah
mata yang
diperoleh.
- Sesetengah tempat
di atas dam
ular terdapat satu
soalan.
- Murid dikehendaki
menjawab
soalan yang tertera
apabila tiba
di tempat tersebut.
- Pemenang akan
dipilih berdasarkan siapa yang berjaya
menamatkan
permainan lebih awal.
|
Pengajaran
- Guru menunjukkan
kad
perkataan KV+KV
kepada
murid.
- Murid dibimbing
untuk mengeja
dan membatang
perkataan
dengan betul.
- Guru menunjukkan
pelbagai lagi
kad perkataan.
- Murid melakukan
aktiviti serupa.
- Guru menguji
kefahaman murid
dengan meminta
murid mengeja
perkataan
tanpa bantuan kad.
|
Langkah 2
(20 minit)
|
Pengajaran
- Guru menunjukkan
kad perkataan
KV+KV kepada murid.
- Murid dibimbing
untuk mengeja
dan membatang
perkataan
dengan betul.
- Guru menunjukkan
pelbagai lagi
kad perkataan.
- Murid melakukan
aktiviti serupa.
- Guru menguji
kefahaman murid
dengan meminta
murid mengeja
perkataan
tanpa bantuan kad.
|
Latihan
- Guru mengedarkan
lembaran
kerja 3 kepada
murid.
- Murid dikehendaki
menulis suku
kata awal yang
tertinggal
berdasarkan gambar.
- Guru dan murid
membincangkan
jawapan.
- Guru mengedarkan
lembaran
kerja 4 kepada
murid.
- Murid dikehendaki
menulis suku
kata akhir yang
tertinggal
berdasarkan gambar.
- Guru dan murid
membincangkan
jawapan.
|
Langkah 3
(15 minit)
|
Latihan
- Guru mengedarkan
lembaran
kerja 3 kepada
murid.
- Murid dikehendaki
menulis suku
kata awal yang
tertinggal
berdasarkan gambar.
- Guru dan murid
membincangkan
jawapan.
- Guru mengedarkan
lembaran
kerja 4 kepada
murid.
- Murid dikehendaki
menulis suku
kata akhir yang
tertinggal
berdasarkan gambar.
- Guru dan murid
membincangkan
jawapan.
|
Permainan
- Guru menerangkan
cara
permainan.
- Murid dikehendaki
mencantumkan jigsaw
puzzle
menjadi sebuah Dam
Ular.
- Dadu akan
dilontar. Buah murid
akan bergerak di
atas dam
mengikut jumlah
mata yang
diperoleh.
- Sesetengah tempat
di atas dam
ular terdapat satu
soalan.
- Murid dikehendaki
menjawab
soalan yang tertera
apabila tiba
di tempat tersebut.
- Pemenang akan dipilih
berdasarkan siapa yang
berjaya
menamatkan
permainan lebih
awal.
|
Penutup
(5 minit)
|
- Guru meminta
murid merumus isi pelajaran pada hari ini.
-
Guru memuji kerjasama yang diberikan oleh murid.
|
Refleksi :
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
No comments:
Post a Comment